Tobaksarbejderens Drøm
Det vrimler med kunst i Holstebro bymidte, der siden 1960erne er blevet beriget med en stor mængde skulpturer, som alle kan opleve. Få steder er vrimlen dog så stor som på og omkring Hotel Royal Holstebro.
Her kan du nyde og studere de 33 skulpturer, der sammen udgør Tobaksarbejderens Drøm.
Værkerne er skabt i 1990erne af den internationale kunstnertrio Krukako, bestående af danske Hans Krull, russiske Dimitri Kaminker og ukrainske Leonid Kolibaba.
Hotel Royals daværende direktør, Jens Richard Pedersen, fik ideen til den omfattende skulpturudsmykning efter at have set de mange skulpturer på Vinterpaladset i Skt. Petersborg.
Kunstnergruppen gik i gang med arbejdet, og med at finde frem til temaet for skulpturerne i Holstebro.
Temaet blev fundet ganske tæt på hotellet, for her har der ligget tobaksfabrikker siden 1800-tallet og til datidens tobaksfabrikker hørte cigarmagere. De betragtede nærmest sig selv som kunstnere og var særlige at se til i bybilledet, hvor man kunne se dem i både kjolesæt og laser – som de kunstnere de var. Cigarmagerne blev også hentet langvejs fra, og var også den slags, der rejste på valsen, så de havde set og oplevet meget, og det lagde de ikke skjul på.
Ud over cigarmagerne, rummer Holstebro også andre tilrejsende, ikke mindst på det internationalt kendte Odin Teatret. Her fandt kunstnergruppen også inspiration. Odin Teatret er kendt for arbejdsmetoder, der rummer kunstnerisk udveksling og byttehandler. Det har inspireret til en kollektivistisk proces i skabelsen af værkerne.
Forfatter Ebbe Kløvedal Reich skrev en fantasifuld fortælling, der danner den poetiske baggrund for skulpturvrimlen. Han lader Ridder Holst møde en cigarmager på broen over Storåen. De har begge et stort selvværd, og kaster sig en hel nat ud en dyst om at fortælle om guder og sagnfigurer. Figurerne fylder himlen og luften omkring dem, og det er netop de figurer, der er blevet siddende, og har skabt Tobaksarbejderens Drøm.
Værket er i væsentlig grad finansieret af staten og Holstebro Kommune. Ringkøbing Amt bidrog også, ligesom Færch Holding og Sydbank gav betydelige donationer. Der blev også skaffet mindre donationer fra andre sider, så man nåede op på de mere end 12 millioner kroner, som projektet kostede.
Værkerne
Motiverne til de mange skulpturer er fundet i hele verden og listen er, i sagens natur, lang:
- Solvognen (på toppen af trappetårnet foran Hotel Royals indgang) Den kendes også som Mogens på Vognen og har fundet inspiration i både nordisk, keltisk og græsk mytologi. Lokalt kan Mogens betragtes som partner til Maren å æ Woun (Giacomettis Kvinde på kærre) foran Det Gamle Rådhus midt i gågaden. Desværre vender Mogens mod syd, så han kan ikke se sin kære.
- 2-5. Nongos Søjler (i en firkant oven på Musikteatret. Se dem fra Den Røde Plads). De er baseret på balinesisk folketro og rummer en lang række figurer. Skabt af træskærer Ketut Nongos.
- Trompetisten (på kanten af det sorte, flade bassin foran hotellet). En vandtrold.
- Hundekvinde (ved Musikteatrets hjørne. Placeret ved det, der en gang var teatrets billetluge. Hans Krull legede en gang med tanken om at placere en rød pære i skulpturens lygte til udsolgte aftener i teatret) Inspireret af Anubis, den ægyptiske vogter af dødsriget.
- Horus (længst til venstre, på taget over Balletskolen, ud mod Den Røde Plads) Solens Søn fra Ægypten, der symboliserer det himmelske princip.
- Drømmefangeren (i midten, på taget over Balletskolen, ud mod Den Røde Plads) Amerikansk indiansk beskytter mod onde drømme.
- Papya Mother (længst til højre, på taget over Balletskolen, ud mod Den Røde Plads) Månen og moderfigur, med ammende barn fra Papua Ny Guinea.
- Den gode hyrde (på toppen af hotellet, først i rækken fra Den Røde Plads og hen over Store Bro) Baseret på den bibelske historie om hyrden, der finder det forvildede får.
- Asmat Twins (på toppen af hotellet, nummer to i rækken fra Den Røde Plads og hen over Store Bro) Symboliserer en universel dualitet.
- Bodisattva (på toppen af hotellet, nummer tre i rækken fra Den Røde Plads og hen over Store Bro) Figuren, med inspiration fra hindu og buddhistisk tradition er den, der vender tilbage og hjælper menneskeheden, og den, der bærer magtens symboler.
- Totem (på toppen af hotellet, nummer fire i rækken fra Den Røde Plads og hen over Store Bro) Figuren skal symbolisere de fælles kulturelle rødder og fortæller samtidigt om et broderskab med dyrenes verden.
- Trofæskulptur (på toppen af hotellet, næstsidst i rækken fra Den Røde Plads og hen over Store Bro) Skulpturen trækker tråde til den romerske tradition, hvor krigserobringer blev brugt til sejrsmonumenter. Her er fjernsyn, maskingeværer og andre moderne symboler på nederlag, sejr og død.
- Bueskytter (på toppen af hotellet, sidst i rækken fra Den Røde Plads og hen over Store Bro) De tre bueskytter er i samme stil som Solvognen på trappetårnet og danner dermed en sløjfe. Bueskytterne er aser, der skyder til måls efter Balder og minder om at tage misteltenen i ed. Altså, tag ikke noget som en selvfølge.
- Tobaksarbejderens Drøm (på pladsen helt nede ved Storåen, for foden af Færchtorvet) Søjleskulptur, fyldt med symboler og figurer. Enhjørning, cobraslange og drage fletter deres haler sammen. På deres spir står visdommens elefant, og på elefanten rider tobaksarbejderen, forklædt som indianer med mange arme og muligheder og forsynet
- ed fredspibe, ugle og skæbnespyd. Oven i alt dette, har han Solvognen i hatten. Kunstnerne betragter ham som den provinsielle kosmopolit og kalder ham en hyldest til Oden Teatret.
- Sea Lion (på Store Bro, med ansigtet vendt mod øst gennem bygningens åbning) En god løve, en antidæmon, der holder de onde ånder tilbage i vandet. Skabt af den balinesiske kunstner Made Ada Garuda.
- 19-25. Masker (på Vestsiden af hotellets top) en rækker masker, der symboliserer forskellige kulturer. Kunstnergruppen har ikke sat ord på de enkelte masker.
- Minotaurus (på kanten af hotelbygningen, langs med Storåen. Tættest på hotellet) Skulpturen skal repræsentere det maskuline princip – eller skæbnen.
- Maliantilope (på kanten af hotelbygningen, langs med Storåen. Nummer to fra hotellet) En afrikansk guddom, der kan vise sig i skikkelse af en antilope.
- Ganesha (på kanten af hotelbygningen, langs med Storåen. Nummer tre fra hotellet) Den hinduistiske elefantgud, der står for visdom, styrke og trofasthed. Den er også kunstens beskytter.
- Fishhunter (på kanten af hotelbygningen, langs med Storåen. Nummer fire fra hotellet) En rituel danser, en polynesisk fiskegud, der giver held i fiskeri.
- Krukako Boat (på kanten af hotelbygningen, langs med Storåen. Længst væk fra hotellet) Kan vel nærmest betragtes som kunstnergruppens signatur. I hvert fald ser man i båden tre figurer, der symboliserer samarbejdet mellem de tre kunstnere.
- Kvinde med elg. (Står hvor stien ned fra Store Bro møder stien, der går langs åen under broen) Dimitri Kaminkers soloværk. Værket er inspireret af præhistorisk kunst, hvor elgen er faderen og jorden er moderen.
- Killer Whale (Også ved stien, lidt tættere på broen) Skabt af den indianske kunstner Dempsey Bob. Inspirationen er fra nordamerikansk kystindiansk kultur og symboliserer forfædrene.
- Naturens hemmelighed (Også ved stien. Tættest på broen) Leonid Kolibabas soloværk. Værket udtrykker modsætninger mellem kvinde og mand, natur og videnskab.
Tekst: Mads W. Gammelmark
Kilder:
Dimitri Kaminker, Leonid Kolibaba, Hans Krull: Tobaksarbejderens Drøm Kunstnernes beskrivelse
Ebbe Kløvedal Reich: Tobaksarbejderens drøm
Dorte Skot-Hansen: Holstebro i Verden – Verden i Holstebro
Holstebro Turistbureau: Folder om Tobaksarbejderens drøm
VÆRELSER MED UDSIGT
Best Western Hotel Royal har 40 skønne værelser med udsigt. Alle med bad, tlf., tv og gratis wifi.
SPIS GODT
Hotellet ligger midt i byen tæt på alle restauranter og cafeer. Egen morgenmadscafé.
BOOK OVERNATNING
Det er nemt at booke overnatning på Best Western Hotel Royal online. Du gør det lige her.